Ona chrapie. Kilka słów o chrapaniu u kobiet w ciąży

chrapanie kobiety w ciąży grozi powikłaniom

Szacuje się, że ponad 90% kobiet w ciąży chrapie. Jeszcze 20-25 lat temu to zjawisko nie wzbudzałoby takiego zainteresowania. Dziś jednak wiadomo, że głównym problemem osób chrapiących nie jest przeszkadzanie innym, ale własne zdrowie i samopoczucie. Chrapanie bowiem może powodować rozmaite dysfunkcje organizmu z niedotlenieniem włącznie.

Sen podczas ciąży – dlaczego jest tak ważny i jak utrudnia go chrapanie?

Podłożem chrapania w zdecydowanej większości przypadków jest niedrożność górnych dróg oddechowych ujawniająca się w czasie snu. Przybiera ona na sile w jego głębokiej fazie, czyli tej, w czasie której organizm najintensywniej odpoczywa. Chrapanie tymczasem wpływa na przebieg głębokiej fazy snu, obniżając tym samym jego jakość. Ponadto w czasie właściwego, relaksującego snu powinny rozluźniać się mięśnie, co ma znaczenie dla odciążenia kręgosłupa, szczególnie narażonego na nadwyrężenia w czasie ciąży. Jeśli więc sen jest z jakiegoś powodu zaburzony, wystąpić mogą nie tylko dolegliwości ze strony układu oddechowego, ale również ruchowego. Pamiętajmy także, że kiedy ciężarna kobieta śpi, odpoczywają dwie osoby.

Co sprzyja chrapaniu w czasie ciąży?

Przybranie na wadze w czasie ciąży jest zjawiskiem fizjologicznym. Jednak zbyt duży przyrost masy ciała kobiety może wpływać na funkcjonowanie jej układu oddechowego. Dlatego też lekarze, głównie laryngolodzy, zalecają przede wszystkim te działania, które usprawnią przepływ powietrza w czasie snu. Wspomnieć tu trzeba o:

  • płaskich duszkach pod głowę – odpowiednie ułożenie głowy podczas snu to sprawa kluczowa. Płaskie poduszki pozwalają stabilizować głowę oraz ułożenie górnych dróg oddechowych;
  • inhalacjach – najczęściej dla wygody wybierane są gotowe preparaty dostępne w aptekach. Jeśli cenimy naturalne rozwiązania bez problemu dostaniemy również specjalne zestawy ziół przeznaczone do inhalacji;
  • stosowaniu aerozoli – w ich przypadku niezbędna jest konsultacja ze specjalistą prowadzącym ciążę oraz z laryngologiem, by dobrać preparat skuteczny i bezpieczny;
  • odpowiedniej wilgotności pomieszczenia – za suche lub zbyt wilgotne pomieszczenia mogą powodować komplikacje związane ze snem, a przez to – wywołać chrapanie. Miejsce, w którym śpimy, warto też wietrzyć, ponieważ właściwa cyrkulacja powietrza podnosi jakość i komfortu snu.

Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna pomaga w łagodzeniu problemu chrapania

Pomocne w walce z chrapaniem jest wykonywanie specjalnych ćwiczeń usprawniających przepływ powietrza do płuc. Prostą i skuteczną metodą jest napełnienie słoika lub butelki wodą i wdmuchiwanie powietrza przez słomkę zanurzoną w płynie. Dzięki temu dotlenione zostaje całe ciało. Ćwiczenie to poleca się osobom o osłabionej wydolności górnych dróg oddechowych.
Ponadto istotne jest nauczenie się prawidłowego oddychania podczas codziennych czynności takich jak wstawanie, siadanie.
Popularne są też zajęcia pilates – zdrowy kręgosłup i joga przeznaczona dla kobiet w ciąży. W czasie ich trwania pod okiem wykwalifikowanego instruktora ć

Pharmacie française en ligne

wiczone są mięśnie:

  • pleców – odpowiadające za odpowiednie ułożenie ciała, także podczas snu;
  • przepony – która podczas ciąży ulega przemieszczeniu, czego skutkiem może być intensywne chrapanie;
  • szyi a także gardła.

Przyszłym mamom, które nie lekceważą problemu chrapania, wskazówek i podpowiedzi udzieli prof. Ewa Olszewska w swoim gabinecie laryngologicznym.


W kolejnym wpisie rodzice i opiekunowie dowiedzą się, dlaczego chrapią ich pociechy oraz jak uwolnić je od tego schorzenia.